Zašto treba menjati ulje u motoru

Motoru je neophodno ispravno motorno ulje radi podmazivanja

Motor automobila je složena mašina koja radi u širokom rasponu temperatura. Zbog takvih radnih karakteristika motoru je neophodno ispravno motorno ulje radi podmazivanja i zaštitite pokretnih delova od habanja i korozije, kao i uklanjanja nakupljene prljavštine i štetnih naslaga i taloga.

Održavanje automobilskog motora neophodno je maltene od prvog dana njegove eksploatacije, a najlakši način za njegovo održavanje jeste redovno menjanje ulja. Motorno ulje je žila kucavica svakog automobila – jedna je od najvažnijih tečnosti u automobilu i njeno održavanje jedan je od temeljnih principa za produženje veka automobila. Stvar je jednostavna: ako budemo zanemarivali promene ulja u sklopu redovnih servisa smeši nam se katastrofalan kvar motora u skoroj budućnosti. Dobra vest je da je redovna zamena ulja jeftina i brza intervencija, koju čak i sami možemo da sprovedemo.

Sistem za podmazivanje i sastav ulja

Primarna uloga motornog ulja je podmazivanje pokretnih delova u motoru. Ulje održava nesmetan rad delova dok smanjuje trenje i habanje komponenti motora. Takođe pomaže sistemu za hlađenje motora tako što odvodi toplotu sa podmazanih komponenti, da bi se potom ohladilo u koritu – karteru, pre nego što se ponovo nađe u cirkulaciji unutar motora.

Ovi procesi odvijaju se pomoću komponenti sistema za podmazivanje koji se sastoji od različitih delova:

Rezervoar ulja (korito ili karter): u njemu se ulje skladišti i hladi

Pored toga, motorno ulje takođe ima više hemijskih jedinjenja koja poboljšavaju njegove performanse i pomažu u održavanju čistoće motora. Uobičajeni aditivi koji se nalaze u motornom ulju uključuju: inhibitore pene za sprečavanje stvaranja pene i mehurića u ulju, inhibitore korozije za zaštitu od rđe, antifriz za poboljšanje performansi na niskim temperaturama, disperzante/antioksidanse za sprečavanje stvaranja i nakupljanja nečistoća na delovima motora, sredstva protiv habanja koja pomažu trenutnom podmazivanju kada se motor prvi put pokrene i minimiziraju habanje delova motora koji su posebno podložni oštećenjima, korektore indeksa viskoznosti za poboljšanje performansi ulja na ekstremnim temperaturama.

Uloge motornog ulja

Motorno ulje obavlja pet osnovnih uloga:

  1. Podmazuje motor: Kako se motorno ulje pumpa u motor, ono podmazuje njegove pokretne unutrašnje delove, ostavljajući tanak klizav film na površini. Ovaj film smanjuje trenje minimiziranjem kontakta između komponenti motora, što rezultuje smanjenim habanjem motora i produženim životnim vekom njegovih delova.
  2. Uklanja zagađivače: Tokom rada motor stvara brojne nusproizvode i zagađivače kao što su metalne čestice, naslage čađi, kiseline i prašine, odnosno prljavštine koja može da izazove mnoge probleme sa motorom. Kako motorno ulje cirkuliše, ono u sebe suspenduje ove zagađivače i sprečava njihov kontakt sa komponentama motora, čime sprečava nastanak oštećenja. Ovu sposobnost obezbeđuju različiti hemijski rastvarači koji se dodaju motornom ulju u proizvodnji.
  3. Održava konstantnu temperaturu motora: Nakon što se motor pokrene, on se postepeno zagreva do radne temperature (između 90 i 105 stepeni Celzijusa), a jedna od funkcija motornog ulja je da apsorbuje ovu toplotu i prenese je van motora. U stvari, motorno ulje je odgovorno za do 40% procesa hlađenja motora. Takođe, ono održava temperaturu konstantnom dok teče preko površina koje su hladnije od uobičajene radne temperature. Hlađenje ulja se obavlja u uljnom koritu (karteru) ili hladnjaku ulja, ako postoji.
  4. Sprečava koroziju: Dok motor radi kako je predviđeno, uljni film stvara barijeru između komponenti i sprečava nastanak korozije. Savremena motorna ulja imaju i aditive koji hemijski neutrališu koroziju.
  5. Optimizuje performanse motora: Metalne površine u motoru nikada nisu savršeno glatke, posebno kada su u pitanju pokretni delovi. Da bi se sprečio gubitak performansi motora, motorno ulje zatvara mikroskopske prostore između klipa i cilindra i održava potreban intenzitet kompresije.

Kako zamena ulja pomaže automobilu

Redovne promene ulja su neophodne za dobro zdravlje motora, to znaju već i vrapci na grani. Međutim, da li ste se ikada zapitali zašto je promena ulja toliko važna?

Moderna motorna ulja su daleko naprednija nego što su bila, ali njihova uloga se nije mnogo promenila – ono obavlja iste funkcije kao i ono s početka evolucije motornih vozila, ali sa većom efikasnošću. Ako se ulje ne menja, ono se na kraju razgrađuje, zgušnjava i postaje poput katrana, ono što mehaničari obično nazivaju „mulj“. Takav mulj se lepi za komponente motora i smanjuje sposobnost ulja da ih adekvatno podmazuje i čisti. To uzrokuje veće ili manje blokade u putevima kojim ulje teče kroz motor, što može dovesti do toga da sistem postane „gladan“ ulja. Toplota iz motora uzrokuje stvrdnjavanje mulja u motoru što može uzrokovati velike probleme za mlaznice goriva, klipove i ventile. Takođe može izazvati teško pokretanje, pregrevanje i gubitak snage. Ignorisanje zgusnutog (m)ulja u motoru može izložiti vozilo velikim oštećenjima, a njegovo uklanjanje zahteva ne samo ispuštanje ulja, već i ispiranje motora. Ako je mulj prisutan i nakon ispiranja motora, možda će biti potrebno mehaničko uklanjanje.

Ako se ulje ne menja, ono se zgušnjava i postaje poput katrana

Šta se dešava ako ne promenim ulje?

Možda zvuči primamljivo preskočiti zamenu ulja kada smo pod teškim pritiskom vremena ili novca. Međutim, izvrdavanje promene motornog ulja je jedna od najgorih stvari koje možemo prirediti našem automobilu, i ono će neizostavno dovesti do skupih posledica. Prvi problem su nečistoće koje se nagomilavaju u sistemu i ubrzano dovode do začepljenja filtera za ulje, kada se prljavo ulje vraća nazad u motor. Kako se zagađivači nakupljaju, ulje gubi „lekovita“ svojstva i postaje abrazivno i doprinosi izdvajanju novih čestica nečistoće. Vremenom, kontaminirano ulje troši delove motora i smanjuje njegove performanse (opada snaga, a raste potrošnje goriva).

Koliko često treba menjati motorno ulje?

Pitajte troje ljudi koliko često treba da menjate motorno ulje i dobićete tri različita odgovora. Kako proizvođači ulja i automobila primenjuju nova istraživanja i tehnologiju, staro pravilo menjanja ulja na svakih 5.000 kilometara više ne važi. Naime, postoji ogromna razlika između preporučenih intervala zamene ulja između različitih proizvođača i tipova automobila. Ovi intervali zavise pre svega od tipa motora i uslova u kojima se vozilo koristi, odnosno očekivane kilometraže. Kada ste u nedoumici, bolje je da menjate ulje češće i tako osigurate njegovu svrsishodnost. Svakako je najpametnije pridržavati se preporuka proizvođača.

Može li se ulje jednostavno dodati, umesto da se potpuno menja?

To je dobro pitanje i na njega je jednostavno odgovoriti. Premda je moguće dodati novo ulje starom, ovo bi trebalo raditi samo u slučaju nužde, na primer, ako automobil ima veoma malo ulja i to neposredno pre planirane zamene. Kada kombinujemo prljavo i sveže motorno ulje, staro ulje neće prosto nestati. Umesto toga, mi razvodnjavamo novo ulje i smanjujemo njegovu sposobnost da obavlja svoje važne funkcije. Ulje će biti gusto i tamno i imaće zrnastu teksturu – to definitivno nije nešto što želimo da nam cirkuliše kroz motor. Ako ni filter za ulje ne bi bio zamenjen, to znači da se nečistoće i ostaci neće ukloniti pa će umesto podmazivanja komponenti motora, takvo ulje stvoriti dodatno trenje i oštetiti unutrašnjost motora. Ako otkrijete da je nivo ulja niži nego što bi trebalo da bude kada dođe vreme za zamenu ulja, to je pokazatelj da vozilo sagoreva ulje i tada u priču treba uključiti mehaničara.

Pet znakova da je vreme za zamenu motornog ulja

Prilikom zamene ulja treba se pridržavati servisnih intervala koje je proizvođač propisao – za normalne i otežane uslove korišćenja. To je kod novijih vozila, recimo, na godinu dana ili pređenih 15.000 kilometara. Kada je vozilo starije, ti intervali mogu da budu i kraći, zbog povećanog habanja motora i njegovih komponenti. Ako ste izgubili pojam o tome kada treba zameniti ulje, postoje neki znaci koji mogu ukazati da je došlo vreme za zamenu ulja.

1) Ulje ne izgleda kako treba

Jedan od najlakših načina da utvrdite da li je potrebno promeniti motorno ulje je da ga – pogledate. Uverite se da je vaš automobil potpuno hladan i podignite haubu. Pronađite šipku za merenje ulja – izgledaće obično kao prsten koji viri iz motora. Izvucite mernu šipku i obrišite je krpom, pa je ponovo umetnite do kraja. Zatim lagano izvucite mernu šipku nazad iz motora i osmotrite ulje koje se nalazi na šipki.

Provera ulja mernom šipkom

Motorno ulje treba da bude uglavnom poluprovidno, sa svetlo smeđom nijansom. Ono postaje tamno ili čak crno kada dođe vreme za zamenu. Ulje možete ispitati i prstima – trebalo bi da bude glatko, bez ikakvih zrnaca ili nečistoća koje se osećaju pod prstima. Kad već ispitujete ulje, ne zaboravite da se uverite da je nivo ulja između minimalnog i maksimalnog indikatora na mernoj šipki. Neodgovarajući nivoi nanose podjednaku štetu kao i ulje koje treba menjati.

2) Lampica na kontrolnoj tabli za zamenu ulja je uključena (v. antrfile na kraju)

Noviji automobili imaju različite senzore povezane sa indikatorom zamene ulja na kontrolnoj tabli. Taj indikator se „javlja“ prema unapred predviđenom rasporedu zamene koji preporučuje proizvođač (u tom slučaju indikatorska lampica je najčešće narandžaste boje). Ukoliko se detektuje nekakva anomalija u funkcionisanju sistema za podmazivanje tada se pali crvena lampica za ulje – ako vidite ovo svetlo, trebalo bi da ugasite automobil što je pre moguće i da proverite motorno ulje pre nego što ga ponovo uključite. U nekim vozilima pored senzora nivo ulja u motoru postoji i senzor temperature ulja.

3) Povećana buka motora

Kako se motorno ulje koristi za podmazivanje pokretnih delova, kada ono počne da se „kvari“, može doći do prekomernog trenja. Bez odgovarajućeg podmazivanja motor može postati bučniji nego što je bio. Obratite pažnju na bilo kakvo lupkanje ili kuckanje, ili bilo koje čudne zvukove koji generalno odstupaju od norme za vaš automobil. Ovaj problem može biti naročito uočljiv dok automobil radi u praznom hodu i može biti praćen prekomernim vibracijama ili podrhtavanjem.

4) Pad nivoa ulja

Ako primetite da morate da dolivate ulje češće nego obično, to bi moglo biti zbog toga što je ulje staro. Ulje koje je izgubilo svoje kvalitete podmazivanja će se brže potrošiti. Zamenite motorno ulje i proverite da li problem i dalje postoji. Ako i pored taze ulja u motoru njegov nivo nastavi da brzo opada (detektuje ga senzor nivoa ulja u motoru), možda postoji ozbiljniji kvar ili curenje u motoru, tako da ne oklevajte da bolje pogledate (ako ste kvalifikovani) ili prepustite vozilo mehaničaru na stručnu procenu.

5) Izduvni gasovi

Ako primetite dim iz izduvnog sistema – pritom ne mislimo da na običnu belu paru koja nastaje kao posledica kondenzacije – to može biti glavni pokazatelj problema sa motorom. Gusti sivi ili crni dim koji dolazi direktno iz auspuha, ponekad praćen jakim mirisom ulja u automobilu je uobičajeni simptom starog motornog ulja ili ozbiljnijih problema kao što su napuknuti zaptivci.

* * *

U nekom od narednih tekstova na našem blogu biće reči o vrstama i nomenklaturi motornih ulja, uporednim karakteristikama sintetičkog i mineralnog ulja i preporukama za izbor ulja u zavisnosti od tipa motora i predviđenih uslova vožnje.

Šta je senzor pritiska ulja?

Senzor pritiska ulja motora obavlja veoma važan posao snimanja i stalnog praćenja unutrašnjeg pritiska ulja. Kada se otkrije promena pritiska ulja, tanka membrana na senzoru se deformiše i šalje upozorenje ECU (kontrolnoj jedinici motora) da postoji problem sa pritiskom ulja, što dalje aktivira lampicu upozorenja na instrument tabli, koja vozača dovodi u stanje pripravnosti. Da bi automobil adekvatno regulisao protok i temperaturu ulja, senzor pritiska ulja mora da radi. Ovaj senzor se obično nalazi pričvršćen zavrtnjima u bloku motora, nekad ispred filtera za ulje, a nekad iza usisne grane.

Ako senzor pritiska ulja ne radi kako se očekuje, on će aktivirati lampicu upozorenja pritiska ulja i ovaj problem se može lako rešiti zamenom senzora pritiska ulja. Prepoznavanje i testiranje neispravnog senzora pritiska ulja je jednostavan posao za mehaničare i oni će ga testirati pre nego što ga zamene kako bi isključili druge uzroke upozorenja o niskom pritisku ulja kao što su curenje u liniji ulja ili korodirano ožičenje oko električnog utikača koji drži senzor pritiska ulja na mestu.

Možete li voziti sa lošim senzorom pritiska ulja?

Dobro je poznato koliko je dobar pritisak ulja važan za motor i koliko brzo „izgladnjivanje“ uljem može da ga potpuno uništi. Znamo i to da će senzor pritiska ulja aktivirati upozorenje kada otkrije problem. Ono što obično ne znamo je šta je tačno ponukalo senzor pritiska ulja da se oglasi.

Simptomi koji će aktivirati lampicu upozorenja pritiska ulja:

  • Nizak pritisak ulja
  • Dotrajala pumpa za ulje
  • Neispravan senzor pritiska ulja
  • Pregrejan motor
  • Previsok ili prenizak viskozitet ulja
  • Začepljen vazdušni filter
  • Začepljena cev za prikupljanje ulja
  • Blokiran filter ulja
  • Blokirani prolazi za ulje

Bez izvođenja daljih testova za identifikaciju problema nije moguće znati da li je automobil koji pokazuje znake niskog pritiska ulja bezbedan za vožnju. U najmanju ruku, možda se motoru neće dogoditi ništa tragično. U najgorem slučaju, može doći do pregrevanja, oštećenja zaptivke glave ili potpuno zatajivanje motora.

Kada automobil pokazuje znake niskog pritiska ulja, treba ga shvatiti ozbiljno. Zaustavite se što je pre moguće i ugasite motor da biste izbegli eventualna dalja oštećenja. Problem treba da dijagnostikuje i popravi kvalifikovani mehaničar u najkraćem roku.

Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!