Zašto automobil odjednom troši više goriva

Povećanu potrošnju goriva mogu da izazovu kvarovi na vozilu

Štedljiva potrošnja goriva karakteristika je kojoj vrlo često dajemo prednost kada kupujemo novi automobil, pogotovo otkako cene benzina ne znaju za milost. Ekonomičan automobil je svakako odlična investicija na duži rok, ali i njemu se može dogoditi da iznenada počne da „pije“ više nego što je to činio ranije. Zašto se to dešava?

Razlozi za učestalije posete benzinskim pumpama su raznorodni: to mogu biti sasvim bezazleni problemi koje možemo da otklonimo bez ičije pomoći, ali ponekad se radi o ozbiljnim kvarovima koji traže veštu ruku dobrog mehaničara. Potrošnja goriva kod istog automobila variraće u zavisnosti od mnogih spoljnih faktora, kao što su temperatura vazduha, konfiguracija puta ili dužina putovanja. Takođe, unutrašnji faktori, komponente motora i kvarovi drugih delova, kao i lične navike u vožnji isto tako mogu da utiču na potrošnju. Na primer, do naglog povećanja potrošnje goriva dolazi ako se svećice, filteri goriva, filteri vazduha, senzori kiseonika ili ventili motora ne održavaju kako treba i kasno menjaju. Takođe, kada su brizgaljke za gorivo dotrajale i zaprljane, mogu izazvati brzo sagorevanje goriva, odnosno porast potrošnje.

Izdvojićemo u narednim redovima nekoliko mogućih uzroka povećane potrošnje goriva kako biste lakše usmerili pažnju na deo koji možda prouzrokuje ove probleme.

Oštećenje komponenti motora

Najgori scenario podrazumeva oštećenje nekog od delova motora koje sprečavaju njegov normalan rad i uzrokuju veću potrošnju goriva. Ta oštećenja ne moraju nužno biti uočljiva golim okom – na primer, prljava mlaznica goriva u dizel motoru može dovesti do povećane potrošnje, kao što to mogu učiniti i neispravne svećice ili senzor kiseonika (lambda sonda) u benzinskom motoru (senzor „nadzire“ kvalitet mešavine vazduha i goriva i, ako je neispravan, može da uzrokuje dodavanje veće količine goriva čak i kada to nije potrebno). Uz ova teško uočljiva oštećenja motor tako može duže vreme da radi bez upadljivog „trokiranja“, ali benzin neće pravilno sagorevati, a vozilo će trošiti više goriva.

Neispravno motorno ulje

Motorno ulje može biti jedan od faktora koji doprinosi većoj potrošnji, jer da bi motor radio kako se to od njega očekuje neophodno mu je odgovarajuće motorno ulje (u tekstu Zašto treba menjati ulje u motoru razmotrili smo ovu problematiku, pa nije loše da obnovimo „gradivo“). Postoji nekoliko klasa motornog ulja koje se razlikuju po viskozitetu, gustini i drugim karakteristikama koje treba da budu ukalupljene sa radnim karakteristikama svakog pojedinog motora. Zato tokom izbora motornog ulja treba obratiti naročitu pažnju i strogo slediti preporuke proizvođača. Naime, kada je motorno ulje gušće od preporučenog, klipovi u motoru će se pomerati s većim otporom, što će dovesti do jačeg zagrevanja motora i povećane potrošnje goriva. Takođe, zaprljano i staro motorno ulje vremenom gubi svojstva podmazivanja i hlađenja, što dovodi do smanjenja efikasnosti motora. Sa svakom promenom motornog ulja preporučuje se i zamena filtera za ulje.

Gorivo slabog kvaliteta

Kvalitet benzina, odnosno dizela može imati itekako značajan uticaj na životni vek i efikasnost motora. Osim po oktanskom broju i drugim fizičkim karakteristikama, goriva se razlikuju i po sadržaju aditiva. Naime, osim proizvođača goriva i benzinske stanice u gorivo redovno dodaju različite dodatke – aditive koji pomažu motoru automobila da radi efikasnije (imaju anti-korozivna svojstva, dodatno smanjuju trenje i habanje, uklanjaju nečistoće i smanjuju njihovo stvaranje). Povrh toga, vozači se neretko odlučuju da u rezervoar dospu i neku špeciju za koju su „čuli od prijatelja da čini čuda“. Naravno, ne postoji to čudotvorno hemijsko sredstvo koje će popraviti faličnu diznu ili turbo punjač, odnosno otkloniti kvar koji je već počeo da nagriza vozilo. Ali sa aspekta preventivnog održavanja upotreba aditiva ima smisla koliko i upotreba vitamina kod ljudi. No, ovde treba biti oprezan jer pogrešan ili dupli aditiv može doneti više štete nego koristi.

Neracionalno korišćenje klima uređaja

Još jedan faktor koji uzrokuje veću potrošnju goriva je intenzivno korišćenje sistema za klimatizaciju. Budući da je motor jedini izvor električne energije za rad klima-uređaja, to izaziva dodatno naprezanje agregata, što se reflektuje na potrošnju. Na našem blogu ranije smo obradili temu pravilnog korišćenja i održavanja klima-uređaja u automobilu, a ovom prilikom ćemo ponoviti samo to da je uređaj za klimatizaciju u načelu bolje koristiti pri većim brzinama (npr. iznad 60-70 km/h), kada otvoreni prozori stvaraju veći aerodinamički otpor i dodatno opterećuju motor, više nego što to čini klima-uređaj.

Pohabane / nedovoljno napumpane gume

Ako su gume istrošene, sila trenja između gume i asfalta se smanjuje pa se i točkovi tokom vožnje više okreću (gubi se prianjanje), što znači da troše više energije i dovode do porasta potrošnje goriva. Slično važi i za nedovoljno napumpane gume, koje stvaraju veći otpor kretanju za čije savladavanja motor mora da uloži veći rad. Idealno je pneumatike držati blizu maksimalno propisane vrednosti pritiska, kako bi se ostvario optimalan učinak. Više o ovome pročitajte u tekstu Sistem za oslanjanje i pneumatici: garant bezbedne vožnje.

Puno faktora može da utiče na povećanje potrošnje goriva

Istrošeno kvačilo

Istrošene komponente kvačila i pratećih delova (lamela kvačila, potisni disk…) i menjača uzrokuju nepoželjno proklizavanje između ploča, što predstavlja čist gubitak energije sagorevanja goriva jer se na koncu ona ne pretvara u dovoljnoj meri u kinetičku energiju kretanja točkova. Tako se smanjuje efikasnost menjača i dolazi do povećanja potrošnje goriva, kako bi se nadomestio gubitak snage na nivou kvačila.

Beskoristan rad u leru

Verovatno već znate da moderna vozila (uglavnom sva ona koja se još uvek nalaze u opticaju na saobraćajnicama) nije potrebno zagrevati pre polaska na put. Znači, možete započeti kretanje čim sednete za volan, vodeći samo računa o tome da izbegavate vožnju pod velikim brojem obrtaja dok se sve komponente ne zagreju do optimalne radne temperature. Još više goriva može se uštedeti tokom kratkih pauza, npr. pri čekanju na semaforu – ako je potrebno da se zaustavite tokom jednog minuta ili duže, mirne duše možete da ugasite motor (ponovno pokretanje motora potrošiće manje benzina nego što bi se sagorelo tokom istog vremena u praznom hodu). To je i glavni razlog što vozila novijeg datuma imaju sistem za paljenje motora sa fabrički instaliran start-stop sistem koji „prepoznaje“ ovakve situacije i automatski isključuje i pokreće motor.

Loše održavanje

Pogodili ste, redovno servisiranje je najvažniji preduslov racionalne eksploatacije svakog vozila, i tu nema vrdanja. Redovno godišnje održavanje tokom malog servisa, kao i periodično preduzimanje velikog servisa rešiće vas mnogih potencijalnih problema i glavobolja uzrokovanih kvarovima, ali i povećanom potrošnjom goriva (vozilo koje nije pravilno održavano po redovnom rasporedu može da troši i do 30 odsto više goriva!). Ovom prilikom skrenućemo pažnju na dva relativno česta uzroka povećane potrošnje. Prvi su istrošene svećice (loše paljenje smeše itekako utiče na potrošnju), a drugi zaprljan filter vazduha (manjak vazduha u komori za sagorevanje opterećuje motor i stvara neadekvatnu gorivnu smešu).

Kratka putovanja

Povećanu potrošnju goriva uočićete uvek kada budete vozili kratke relacije tokom nekoliko uzastopnih dana. To je zato što su na početku vožnje, dok ne postignu optimalne radne parametre (temperaturu motora, viskozitet tečnosti, adekvatno podmazivanje i čišćenje itd.), automobili su najmanje efikasni i najštetniji po prirodnu sredinu (suboptimalnim sagorevanjem proizvodi se više toksičnih materija koje se ispuštaju u okolinu). U proseku, na relacijama kraćim od oko pet kilometara motor ne dostiže idealnu radnu temperaturu, što rezultuje povećanom potrošnjom. Ovo važi i za uslove gradske vožnje, gde osim kratkih relacija postoji i potreba za čestim kočenjem i ubrzavanjem, a to je nespojivo s ekonomičnom vožnjom.

Vožnja u pogrešnoj brzini

Problem koji ne muči vlasnike automobila sa automatskim menjačem odnosi se na vezu potrošnje goriva i izbora stepena prenosa. Automobil koji se vozi u nižoj brzini, odnosno na premalom broju obrtaja, trošiće više goriva. Takođe, vožnja pod visokom turažom takođe može znatno povećati potrošnju. I šta sad, pitate se? Motor ima najmanju potrošnju kada radi u zoni najvećeg obrtnog momenta, što znači da treba barem okvirno znati na kom broju obrtaja motor postiže maksimalni obrtni moment (ovaj podatak se razlikuje od vozila do vozila, ali najčešće je između 3000 i 4000 obrtaja u minuti). Znači, „milovanjem“ pedale gasa i ranim prebacivanjem u viši stepen prenosa uglavnom nećemo dobiti željene rezultate na planu uštede goriva. S druge strane, odlučno dodavanje gasa i promena brzine u idealnom trenutku jesu najbolji recept za smanjenje potrošnje.

Agresivna vožnja

Ova loša navika odnosi se na tri elementa koja drastično povećavaju potrošnju goriva, a to su: prebrza vožnja, prebrzo polaženje i naglo zaustavljanje. Ako ubrzavamo polako i što duže vozimo konstantnom brzinom, održavajući dovoljno razmak od vozila ispred sebe, bićemo u prilici i da pri kočenju više koristimo menjač nego kočnicu, a gotovo sigurno ćemo izbeći i saobraćajnu nezgodu koja vreba u svakom trenutku. Ilustracije radi, povećanje brzine kretanja sa 100 na 120 km/h povećaće potrošnju, zavisno od konstrukcije motora, i do čitavih 25% (usled povećanog otpora vetra i nepovoljnog prenosnog odnosa)!

Dobre navike u vožnji smanjiće potrošnju goriva

Preopterećenje

Podatak o maksimalnoj nosivosti vozila treba shvatiti ozbiljno između ostalog i zbog potrošnje goriva. Naime, proizvođači testira i „šteluje“ maksimalno opterećenje tako što prati performanse vozila koje moraju da ostanu nepromenjene sve do trenutka kada se dostigne deklarisano maksimalno opterećenje. S druge strane, preterano opterećenja automobila ne samo da će osetno povećati rad motora i potrošnju, već će i nauditi njegovom sistemu oslanjanja, gumama, menjaču i motoru.

* * *

Prekomerna potrošnja goriva može biti i pokazatelj mnogo ozbiljnijeg problema koji, ako se ignoriše, može da se razvije u skupu popravku, naročito ako se pritom uključila i neka lampica upozorenja na komandnoj tabli. Dakle, ako primetite da je vaš automobil odjednom „žedniji“, ne bi bilo loše da svratite do servisa i otklonite ove sumnje.

Dobre vozačke navike = manja potrošnja goriva

O načinima na koje možemo da uštedimo gorivo bilo je reči i ranije, a ovde izdvajamo samo najvažnije stavke u vezi sa stilom vožnje koji garantuje optimalnu potrošnju:

  • Izbegavajte naglo polaženje i kočenje, automobil ipak nije zec.
  • Zaboravite na agresivnu vožnju, biće bolje i vama i vašim kolegama na drumu.
  • Pridržavajte se ograničenja brzine.
  • Izbegavajte prekomerni rad motora u praznom hodu. Isključite motor ako ćete biti zaustavljeni u saobraćaju duže od jednog minuta.
  • Koristite tempomat, jer on pomaže u održavanju konstantne brzine.
  • Izbegavajte nošenje nepotrebnih teških predmeta u gepeku (čuvajte samo ono šta uvek treba imati u automobilu).
  • Koristite ventilacione otvore za cirkulaciju vazduha umesto klima uređaja. Kada pređete 80 km/h možete zatvoriti prozore i aktivirati klimatizaciju.
Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!