Sistem za oslanjanje i pneumatici: garant bezbedne vožnje

Sistem za oslanjanje igra ključnu ulogu za stabilnost vozila

Sistem sa oslanjanje motornog vozila (vešanje) igra ključnu ulogu u kontroli vozila na putu, i to ne samo na planu udobnosti, već i po pitanju stabilnosti u svim uslovima kretanja. Problemi sa sistemom oslanjanja mogu dovesti vozača i putnike u ozbiljnu opasnost, jer značajno utiču na bezbednost, odnosno stabilnost i upravljivost bez kojih nije moguće zamisliti sigurnu vožnju.

Sistem vešanja dizajniran je tako da maksimalno pojača trenje između površine puta i pneumatika, poboljša udobnost putnika i obezbedi stabilnost upravljanja. Vešanje automobila je znatno evoluiralo tokom godina i moderna vozila imaju napredne sisteme koji obezbeđuju dugotrajnu i bezbednu eksploataciju. Međutim, s vremena na vreme mogu se pojaviti problemi sa različitim komponentama sistema za oslanjanje, kao što su opruge i gibnjevi, amortizeri, stabilizatori i drugi delovi sistema amortizacije koji se nalaze na prvoj liniji fronta i svakodnevno trpe dejstvo snažnih dinamičkih sila (uvijanje, rastezanje, udarci, sabijanje).

Ako vozilo nije u stanju da apsorbuje udarce, to može dovesti do toga da točak izgubi trakciju, odnosno dodir sa površinom puta i tako onemogući precizno upravljanje. Neravnine na putu takođe mogu izazvati oscilacije koje kompromituju kontrolu nad vozilom. Takođe, funkcionalni sistem vešanja će stabilizovati vozilo tokom skretanja, neutrališući dejstvo centrifugalne sile koja teži da pomeri težište vozila ka spolja i prevrne ga. Sve u svemu, oslanjanje obavlja veliki posao, a da mi toga uglavnom nismo ni svesni. Dok se nešto ne pokvari.

Uobičajeni problemi sa vešanjem vozila

Problemi sa vešanjem se mogu pojaviti i pogoršati tokom vremena ili se mogu pojaviti iznenada i bez upozorenja, stavljajući vozača u nezgodnu situaciju da neodložno uspori i zaustavi vozilo na bezbednom mestu. U ekstremnim slučajevima može doći i do saobraćajnih nezgoda koje se teško mogu izbeći.

Najčešći znaci da sa sistemom vešanja nije sve kako treba su:

  • Zanošenje tokom vožnje
  • Skretanje vozila u stranu kada se otpusti točak upravljača
  • Povlačenje volana na levu ili desnu stranu tokom vožnje
  • Otežano upravljanje (okretanje točka upravljača)
  • Pojačano osećanje udara na volanu
  • Gubitak kontrole upravljanja prilikom ubrzavanja
  • Loša upravljivost tokom skretanja
  • Otpor povratku vozila u pravolinijsko kretanje
  • Buka i pojava čudnih zvukova

Ako se pojavi bilo koji od ovih simptoma, preporučljivo je pregledati detaljno sve elemente u sistemu vešanja, jer se redovnom kontrolom može otkriti habanje komponenata i pre nego što se pojave ozbiljni problemi. Osim ispravnosti svakog dela ispituje se i njihova međusobna usaglašenost, koja predstavlja nužan uslov ispravnosti celokupnog sistema vešanja. Činjenica da istrošeni sistem vešanja može da produži zaustavni put i do 20% pruža dovoljan razlog da se ovi problemi što pre otklone.

Znakovi problema sa oslanjanjem

Sledi reč više o najčešćim pojavama koje treba da pobude sumnju u ispravnost sistema vešanja.

  • Automobil „vuče“ na jednu stranu tokom vožnje. Ako primetite da automobil vuče na jednu ili drugu stranu tokom vožnje, problem može biti u pneumaticima, amortizerima ili kočnicama. Pneumatici moraju da budu precizno poravnati da bi se obezbedilo nesmetano upravljanje. Potrebno je proveriti da li se gazeće površine guma troše ravnomerno i da li su gume pravilno napumpane (previše ili premalo naduvane gume mogu uticati na stabilnost tokom vožnje). Ako je sa gumama sve u redu, treba uočiti znakove habanja ili oštećenja na amortizerima, kugličnim zglobovima ili drugim komponentama sistema za oslanjanje.
  • Oseća se svaki udarac. Kada vozač počne da oseća svaku neravninu na putu, to je jasan znak da postoji problem sa amortizerima ili podupiračima, što treba proveriti. Provera je jednostavna: oslonite se celom težinom na haubu vašeg automobila, sklonite se brzo i videti da li će i koliko puta automobil odskočiti. Ako odskoči više od tri puta, onda postoji problem sa amortizerima.
  • Jedan kraj automobila leži nisko.Ako primetite da je jedan ugao vašeg automobila osetno niži od drugih, postoji velika verovatnoća da je opruga istrošena ili oštećena. Takođe se može primetiti zveckanje tokom vožnje preko neravnina ili dubokih rupa. Oslonite se na prtljažnik automobila i slušajte kako vešanje reaguje. Zvuk škripe će potvrditi da je poseta mehaničaru neizbežna.
  • Poniranje, naginjanje, propinjanje. Ako se automobil zanosi „nosom“ unapred pri kočenju, naginje u stranu tokom skretanja ili naginje unazad pri ubrzavanju, vrlo verovatno postoji problem sa amortizerima ili stabilizatorima. U ovom slučaju narušena je stabilnost vozila u krivinama i povećava se verovatnoća prevrtanja.
  • Otežano upravljanje. Ako je upravljanje postalo teško i neprecizno, naročito pri manjim brzinama, verovatno postoji problem sa ogibljenjem ili sistemom upravljanja. To može biti nizak nivo ulja u servo upravljaču, neispravna pumpa servo upravljača, letva servo upravljača koja curi itd. Zbog stvarne opasnosti u slučaju neispravnosti upravljanja, potrebno je posetiti mehaničara bez odlaganja.

Delovi na koje treba obratiti pažnju

Osim na amortizere, čija je ispravnost jedan od najvažnijih preduslova bezbedne vožnje, posebnu pažnju treba obratiti i na stabilizatore, čiji je glavni zadatak da se suprotstave neparalelnom kretanju između karoserije i vešanja i da regulišu pomeranje jednog točka u odnosu na drugi i tako spreče naginjanje vozila. Kod oštećenih stabilizatora uočava se lupanje pri naginjanju i zanošenju vozila u krivini (obično je problem u pojavi slobodnog hoda, istrošenim ili pocepanim sponama ili oštećenoj polugi između dve spone).

Još jedan deo koji je izložen pojačanom habanju je šolja amortizera, čija je uloga da spreči prenos sile uvijanja (pri okretanju točka) sa amortizera na karoseriju. Zato pojava škripe ili lupanja pri okretanju volana ukazuje na moguću neispravnost ove komponente.

Šolja amortizera može da bude uzrok lupanja

Neugodno lupkanje u vožnji ili neravnomerno habanje gazećeg sloja gume može biti i simptom dotrajalosti spona i kugli. U pitanju su važni delovi čija ispravnost obezbeđuje odgovarajuću funkciju dugih delova. Na pravilno kretanje vozila i bezbednost utiču i ležajevi točka čija je prvenstvena uloga da smanje trenje pri kretanju vozila po podlozi.

Kada je vreme za nove gume?

O kontroli/zameni pneumatika razmišljamo najčešće pred početak zime, kada nas zakonska obaveza primorava na montažu pneumatika prilagođenih zimskim uslovima. Međutim, o stanju guma treba razmišljati češće, jer one u svakom trenutku moraju da rade dobro i da obezbede sigurno prianjanje u svim vremenskim uslovima. Prema procenama studije američke Nacionalne uprave za bezbednost saobraćaja, oko 9 odsto svih saobraćajnih nezgoda je povezano sa pneumaticima, i ovaj podatak dodatno naglašava potrebu za redovnom kontrolom i zamenom dotrajalih pneumatika (najmanje na svakih 6 godina).

Kako proceniti da li su pneumatici „zreli“ za zamenu?

  • Dubina šare. Slovo zakona je jasno: letnje gume moraju imati dubinu šare od najmanje 1,6 mm, a zimske 4 mm – ako je guma tanja od propisane vrednosti, zamena je obavezna. Radi lakše provere na svakom pneumatiku instalirana su dva markera – prvi je visine 4 mm, a drugi 1,6 mm.
  • Pojačano habanje. Kada na šari gazećeg sloja pneumatika uočite neravnomerne i asimetrične trake od habanja, vreme je za kontrolu trapa i zamenu pneumatika.
  • Pukotine u gumi. Teški uslovi, kao što su krupne čestice na putu i ​​ekstremne temperaturne oscilacije, doprinose eroziji gume i pojavi pukotina. Gume imaju hemikalije protiv starenja, ali ova zaštita ne traje večno. Obično se prvo pojavljuju površinske pukotine koje su vidljive samo na bočnim zidovima i dnu žlebova gazećeg sloja. Ove pukotine u početku ne prave problem, ali mogu napraviti probleme kada se spuste dublje u gumu.
  • Izbočine na gumi. Svaka izbočina, neravnina ili „balon“ na gumi predstavljaju direktan znak ozbiljnog problema koji nameće potrebu hitne zamene pneumatika. Radi se o oštećenjima unutrašnje obloge gume koja mogu nastati ako, na primer, udarite u ivičnjak.
  • Vibracije tokom vožnje. Nikada ne treba zanemariti bilo kakvu vrstu vibracije, bez obzira da li se ona javlja samo pri sporoj ili brzoj vožnji. U ovom slučaju potrebno je odmah kod vulkanizera proveriti navrtke (da li su čvrsto zategnuti), pritisak u gumama (uverite se da je svaka guma naduvana do preporučenog pritiska), položaj centrirajućeg prstena (možda nije pravilno instaliran), raspored tegova za balansiranje, balans guma i točkova i stanje svake pojedinačne gume (starost, stanje gazećeg sloja).

Pukotine u gumi znak su da pneumatike treba zameniti

Na kraju ćemo sa vama podeliti i nekoliko saveta za održavanje pneumatika:

  • Vodite računa da su gume uvek pravilno napumpane.
  • Starost pneumatika datira od datuma proizvodnje – ne prodaje – pošto gume degradiraju čak i kada se skladište.
  • Testirajte sve svoje gume i — ako je moguće — zamenite ih sve u isto vreme. Neusklađene gume neće obezbediti istu bezbednost, performanse i efikasnost kao kada su uparene.
  • Zapamtite da gume brže stare u područjima sa toplijom klimom.
  • Ako uočite žice na gazećem sloju ili habanje na bočnim stranama gume, odmah zamenite gumu.
  • Gume nikada ne bi trebalo da se trljaju o blatobrane ili bilo koji drugi deo vašeg automobila. Ako vaše nove gume trljaju tokom skretanja ili kada prelazite preko neravnina, ne pristaju i treba ih zameniti.
  • Budite pažljivi kada rotirate gume, posebno kada premeštate gume na različite felne. Mnoge moderne gume imaju specifičan pravac rotacije i odgovarajući način rotacije. Za detalje se obratite proizvođaču guma ili prodavcu automobila.
  • Uvek kupujte pneumatike odgovarajuće veličine i tipa za vaše vozilo. Promena na gume niskog profila može zahtevati nabavku većih felni, tako da spoljni obim gume ostane nepromenjen. Neodgovarajuća veličina pneumatika ili neusklađen gazeći sloj mogu uzrokovati aktiviranje upozorenja o niskom pritisku u gumama, ako je vozilo opremljeno senzorima za praćenje pritiska u gumama (TPMS).
Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!