Automobilska industrija iznedrila je brojne neobične koncepte automobila koji su izgledali kao prvoaprilske šale, ali su bili itekako stvarni. Od letećih automobila do vozila u obliku balona, proizvođači i dizajneri su probijali granice mašte, neretko i zdravog razuma.
Istorija automobilskog dizajna prepuna je ideja toliko lucidnih i prkosnih da biste se zakleli da su nastali tokom dugih noćnih provoda na kojima se nije štedelo na alkoholu. Automobili sa točkovima skrivenim u ogromnim plastičnim mehurima, vozila u obliku raketa, limuzine sa pravim dnevnim boravkom unutra – jer zašto da ne? Neki od ovih modela bili su hrabre vizije budućnosti, dok su drugi završili u ćorsokaku. Bilo da se radilo o limuzini sa ugrađenim džuboksom, čudovištu na turbinski pogon ili „bezbednom autu“ koji je izgledao kao da je upravo završio kreš test, proizvođači automobila u dvadesetom veku jednostavno nisu imali straha od apsurda.
U ovom članku ćemo kratko predstaviti neke od najluđih konceptualnih modela automobila koji su zaista postojali, bilo kao neuspešni eksperimenti, hrabri prototipovi ili otelotvorenja bizarnih ideja nesputanih konstruktora.
Ludorije 20. veka
Dvadeseti vek je bio prava ludnica kada su u pitanju konceptualni automobili – vreme u kome su dizajneri puštali svaki oprez niz vodu i stvarali vozila koja izgledaju kao da su preuzeta sa stranica naučne fantastike. Ovi automobili nisu bili toliko praktični koliko spektakularni: tu su kabine u obliku balona, dizajnerska rešenja inspirisana mlaznim avionima, motori za koje se obećavalo da će raditi na svakojaka goriva – od nuklearne energije do čistog optimizma.
Proizvođači automobila tretirali su budućnost kao izazov. Neke njihove ideje bile su vizionarske, dok su druge bile potpuno čudne – kao što je Ford Nucleon, automobil koga je trebalo da pokreće minijaturni nuklearni reaktor, ili GM Firebird III, koji je više ličio na vozilo za sletanje na Mesec nego na četvorotočkaš za autoputeve.
● Leteći automobil koji je zamalo poleteo: Aerocar (1949)
Jedan od najranijih i najambicioznijih koncepata bio je Aerocar, dizajniran od strane Moltona Tejlora 1949. godine. Ovo vozilo je moglo da se pretvori iz automobila u mali avion za samo nekoliko minuta. Krila i rep su se sklapali tokom vožnje, a zatim su se širili za let. Zbog visokih proizvodnih troškova i ograničene praktičnosti napravljeno je samo šest modela. Izgledao je kao proizvod kompanije Acme iz crtanog filma s Perom Kojotom, ali je stvarno mogao da leti!
I jedna zanimljivost: američka agencija za bezbednost saobraćaja odobrila je ovaj model za letenje, što ga čini jednim od retkih legitimnih letećih automobila u istoriji.
● Invazija „mehurastih automobila“: BMW Isetta (1955)
Posle Drugog svetskog rata, Evropi su bili potrebni jeftini, ekonomični automobili. Tu nastupa BMW Isetta – omaleno, jajoliko vozilo sa jednim vratima na prednjem kraju. Bio je dugačak samo 2,3 metra – kraći od modernog Smart automobila, a pokretao ga je jednocilindrični motor sa celih 13 konjskih snaga. Menjač nije imao rikverc tako da su vozači morali da izađu i guraju auto unazad kada je to bilo potrebno. Izgledao je kao plod mašte alkoholisanog pisca naučne fantastike, a ipak je prodat u preko 160.000 primeraka!
● Automobil sa mlaznim motorom: Chrysler Turbine Car (1963)
Šezdesetih godina, Chrysler je eksperimentisao sa automobilima na turbinski pogon. Chrysler Turbine Car je mogao da radi na kerozinu i dizelu, a umesto klipnog motora, koristio je turbinu, tačnije minijaturni mlazni motor. Nije uspeo na tržištu iz dva ključna razloga: bio je neverovatno bučan i trošio je sumanute količine goriva, čak i u leru. Ukupno je proizvedeno samo 55 modela, a legendarni američki voditelj Džej Leno danas poseduje jedan.
● Amfibijsko vozilo koje je moglo da pliva: Amphicar (1961)
Amphicar je nemački automobil koji je mogao da krstari putevima i da pliva - mada nije bio naročito dobar ni u jednoj od ovih aktivnosti. Na asfaltu je dostizao 113 km/h, a na vodi svega 11 km/h. Reklamiran je kao „sportski automobil“, ali se ponašao kao kada sa točkovima. Zanimljiva ideja u kombinaciji sa očajnom izradom kumovala je još jednom fijasku. Američki predsednik Lindon Džonson je posedovao jedan i voleo je da plaši goste pretvarajući se da otkazuje dok su bili na jezeru.
● Automobil bez volana: GM Firebird III (1958)
Firebird III je bio vizija General Motorsa o autonomnom automobilu iz svemirske ere i umesto volana koristio je džojstik. Od futurističkih karakteristika imao je infracrveni sistem za navigaciju (rana tehnologija samovozećih automobila), titanijumsku karoseriju i dizajn inspirisan avionima. Ovaj model nije zaživeo jer je tehnologija bila isuviše napredna za to vreme, a ujedno i potpuno nepraktična.
● Automobil koji može da se podeli na pola: Peel P50 & Trident (1960-e)
Peel P50 drži Ginisov rekord za najmanji serijski automobil, ali njegov „brat“, Peel Trident, bio je još čudniji. P50 je bio dugačak samo 137 cm (kraći od bicikla) i nije imao rikverc, dok je Trident imao kupolu u obliku balona i kretao se na tri točka. Poštovaoci serijala Top Gear setiće se da je Džeremi Klarkson u jednoj emisiji vozio Peel P50 unutar Bibisijeve zgrade.
● Automobil sa ugrađenim gramofonom: Chrysler Newport (1960)
Početkom 1960. godine, Chrysler je ponudio opciju „Highway Hi-Fi“ gramofona u svojim automobilima. Ovaj gramofon je koristio posebne ploče koje su se vrtele na 16 RPM, dakle osetno sporije od standardnih vinila, i koje su nenormalno preskakale na neravnim putevima. Činjenice da je kvalitet zvuka bio očajan, kao i da je snimljeno svega 12 albuma u ovom formatu, doprinele su tome da i ovo čude bude „za tri dana“.
Novi milenijum – nove ideje
Dok su stariji dizajneri maštali o nuklearnim automobilima i kosmičkim karoserijama, današnji koncepti kombinuju visoku tehnologiju, ekološku vožnju i – zabavu. Od neobičnih električnih i samovozećih vozila, do automobila koji se sami sklapaju ili menjaju boju kao kameleoni – granice između fantastike i stvarnosti postaju sve nejasnije.
● BMW GINA Light Visionary Model (2008)
Zamislite automobil prekriven tkaninom umesto metala. Upravo to je BMW predstavio sa modelom GINA Light Visionary. Umesto klasične karoserije ovaj konceptni automobil poseduje fleksibilnu, prilagodljivu tkaninu rastegnutu preko žičanog okvira. Tkanina se pomera i prilagođava prema potrebama automobila, otkrivajući farove, usisnike vazduha i druge komponente po potrebi.
● Honda Fuya-Jo (1999-2000)
Automobil dizajniran za zabave? Honda ga je zaista napravila. Honda Fuya-Jo, što u prevodu znači „grad bez sna“, kreirana je sa idejom da bude pokretni noćni klub. Enterijer je dizajniran tako da podseća na DJ kabinu, sa ravnim podom i ručkama umesto tradicionalnih sedišta. Iako nije najpraktičnije vozilo koje je ugledalo svetlost dana, sam koncept je jedan od najluđih koje je ikada kreirao neki veliki proizvođač automobila.
● Toyota Setsuna (2016)
Većina automobila je napravljena od metala, ali Toyota je odlučila da uradi nešto drugačije sa modelom Setsuna. Ovaj automobil je skoro u potpunosti napravljen od drveta, uključujući okvir i karoseriju. Dizajniran da vremenom dobija na lepoti, Setsuna je zamišljena kao simboličan prikaz odnosa porodice prema automobilu kroz generacije. Ideja drvenog automobila zvuči kao prvoaprilska šala, ali ovaj model je potpuno stvaran i služi kao izvrsna ilustracija koncepta održivih materijala u proizvodnji automobila.
● Nissan Pivo 2 (2005)
Automobil čija se kabina potpuno okreće? Zvuči smešno, ali Nissan je to ostvario sa modelom Pivo 2. Ovaj futuristički automobil ima kabinu koja se može rotirati za 360 stepeni, što znači da vozač nikada ne mora da vozi unazad – samo okrene kabinu i nastavi napred. U kombinaciji sa robotskim pomoćnikom koji razgovara sa vozačem, Pivo 2 je neobično, ali fascinantno dizajnersko rešenje.
● Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion (2015)
Autonomni automobili postaju sve češći, ali Mercedes-Benz je otišao korak dalje sa modelom F 015 Luxury in Motion. Ovaj konceptni automobil redefiniše putovanje kao luksuzno iskustvo, nudeći enterijer u stilu salona, sa sedištima koja se okreću tako da putnici mogu gledati jedni u druge. Njegov futuristički izgled i fokus na autonomiji čine ga vozilom koje više liči na protagonistu saj-faj filma nego na stvaran prototip.
● Rinspeed sQuba (2009)
Automobil koji može da se vozi pod vodom? Zvuči kao nešto što bi koristio Džejms Bond, ali Rinspeed sQuba je stvarno funkcionalno vozilo. Ovaj švajcarski električni amfibijski automobil može da se kreće i po kopnu i pod vodom. Doduše, vozač i putnici moraju da nose ronilačku opremu dok su potopljeni, što ga čini više atrakcijom nego praktičnim prevoznim sredstvom, ali i dalje ostaje jedan od najluđih automobilskih koncepata ikada.
● BMW i8 Mirrorless (2016)
BMW je podigao tehnologiju retrovizora na viši nivo sa modelom i8 Mirrorless. Ovaj koncept zamenjuje tradicionalne retrovizore visokotehnološkim kamerama koje pružaju potpuni pregled okoline. Iako ovo može zvučati kao futuristička šala, automobili bez klasičnih ogledala mogli bi uskoro postati standard.
● Toyota i-Road (2015)
Električni trotočkaš koji se naginje kao motocikl? To je Toyota i-Road. Dizajniran za lako kretanje po urbanim sredinama, ovaj mali automobil kombinuje stabilnost automobila sa fleksibilnošću motocikla. Možda izgleda nekonvencionalno, ali njegov jedinstveni mehanizam naginjanja čini ga iznenađujuće praktičnim rešenjem za gradski prevoz.
● Peugeot Moovie (2005)
Dizajniran kao ultra-kompaktni gradski automobil, Peugeot Moovie izgleda kao nešto iz crtanog filma. Sa svojim sferičnim oblikom i ogromnim providnim vratima, deluje gotovo nestvarno. Međutim, bio je ozbiljna dizajnerska studija o efikasnom urbanom prevozu.
● Aston Martin Lagonda Vision Concept (2018)
Aston Martin je sinonim za luksuz, ali Lagonda Vision Concept pomera granice ekstravagancije. Ovaj potpuno električni luksuzni sedan ima unutrašnjost nalik salonu, sa presvlakama od svile i kašmira. Dizajn je toliko raskošan da deluje kao parodija na luksuz u automobilskoj industriji.
● Volkswagen XL1 (2013)
Ekstremno ekonomičan automobil koji izgleda kao svemirski brod? Volkswagen XL1 je dizajniran sa aerodinamikom i potrošnjom goriva na umu. Sa futurističkim oblikom i malim dizel-električnim hibridnim motorom, postigao je neverovatno nisku potrošnju. Iako izgleda kao koncept koji nikada ne bi stigao na puteve, proizvedena je ograničena serija ovog modela.
● Tesla Cybertruck (2019)
Kada je Tesla predstavio Cybertruck, mnogi su mislili da je u pitanju šala (mnogi su i danas pod istim utiskom). Njegov uglasti dizajn od nerđajućeg čelika ne liči ni na jedan drugi kamionet na tržištu. Međutim, Cybertruck je potpuno stvaran, a serijska proizvodnja uveliko traje. Ovo je dokaz da radikalni dizajnerski koncepti ponekad mogu postati realnost.
● Renault Twizy (2011)
Da li je to automobil ili skuter? Renault Twizy briše granice između ova dva vozila. Ovaj mali, potpuno električni gradski automobil dizajniran je za visoko efikasan prevoz u urbanim sredinama. Njegova kompaktna veličina i neobičan dizajn čine ga još jednim vozilom koje izgleda kao prvoaprilska šala, ali je zapravo serijski proizveden.
● Mercedes-Benz Biome (2010)
Šta ako bi automobil mogao da raste umesto da se proizvodi? Mercedes-Benz Biome je eksperimentalni koncept napravljen od bioinženjerskih materijala koji bi teoretski mogli da rastu poput biljaka. Iako je ideja još uvek čisto konceptualna, sama činjenica da ju je Mercedes ozbiljno razmatrao je zadivljujuća.
Da li su ovo revolucionarne ideje koje će oblikovati budućnost, ili samo hrabri (i skupi) eksperimenti? Jedno je sigurno: automobili 21. veka nikad neće biti dosadni.