Najčešći problemi s automobilom (1. deo)

Ako vaš automobil ima problem, nemojte ga ignorisati

Kada posedujete vozilo, suočavanje sa povremenom glavoboljom je neizbežno. Kao vlasnik automobila sigurno ćete, pre ili kasnije, imati nekih problema sa svojim „kočijama“ koje ne možete da ignorišete, jer bi mogli da ugroze vašu bezbednost, udobnost i duševni mir dok ste na putu.

Ovu mantru već i vrapci na grani znaju: ako vaš automobil ima problem, nemojte ga ignorisati. Oštećenja delova i njihovih komponenti imaju tendenciju da napreduju, što znači da briga o manjim, jeftinim popravkama danas može da uštedi pravo bogatstvo u budućnosti. Osim toga, održavanje automobila u dobrom stanju važan je deo brige o bezbednosti svih učesnika u saobraćaju i jedini način da se produži vek automobila.

Ako vozite automobil van garantnog roka, rešavanje ovih problema može biti ozbiljan finansijski problem, jer ćete morati redovno da plaćate račune za popravke i održavanje. Ako znate koji su najčešći problemi s kojima će vas vaše vozilo suočiti, možete se blagovremeno pripremiti i učiniti sve što je potrebno da ih sprečite ili odmah rešite. Neke popravke možete da uradite sami, a za druge će možda biti potrebna pomoć mehaničara. Uz elementarno znanje i veštine izbeći ćete velike račune za popravke i sačuvati živce za važnije stvari u životu.

Normalno habanje delova i komponenti

Postoje problemi koji će se dešavati uvek, bez obzira na vrstu, marku i model vozila, kvalitet proizvodnog procesa ili redovno održavanje. Vremenom će se pojaviti normalni znaci starenja i to su obično manje poteškoće koje se mogu lako i jeftino popraviti; ako prerastu u nešto ozbiljnije, to može da znači da je vreme za prodaju automobila.

Neki od uobičajenih problema sa automobilom su:

  • Istrošeni pneumatici. Pravilno naduvavanje produžiće životni vek guma, ali će se one na kraju ipak istrošiti i biće neophodno zameniti ih novim.
  • Zamena ulja. Sve tečnosti u automobilu imaju ograničen vek trajanja. Zbog stalne eksploatacije ulje za motor (menjač, servo uređaj, kočnice…) vremenom će se zaprljati i izgubiti svoja radna svojstva. Redovno menjanje ulja je od vitalnog značaja za dobar rad automobila.
  • Zamena vazdušnog filtera. Motoru je neophodan čist vazduh da bi ostvario maksimalnu efikasnost. Filter za vazduh, kao i drugi filteri o kojima treba da razmišljate, u nekom trenutku će se toliko zaprljati da će biti neophodno zameniti ga. Uobičajeno je da se vazdušni filter menja zajedno sa uljem (najčešće tokom malog servisa).
  • Prednja svetla i zadnja svetla. Iako su sijalice u svetlima dizajnirane da traju dugo, pre ili kasnije će pregoreti. Takođe, tokom saobraćajnih nezgoda mogu se oštetiti plastična kućišta, koja u tom slučaju takođe treba promeniti (ako to ne učinite, prva patrola saobraćajne policije na koju naiđete ljubazno će vas podsetiti da to uradite).

Drugi problemi sa automobilom su ozbiljniji i zahtevaju intervenciju obučenog osoblja. Da je došlo vreme za posetu servisu podsetiće vas signalne lampice upozorenja na komandnoj tabli, a neki od uobičajenih problema koje ćete radije prepustiti majstorskim rukama su:

  • Dotrajale svećice. Iako je ovo nekada bila popravka po „uradi sam“ šablonu, danas mnogi automobili imaju svećice postavljene niže u motoru. To znači da je neophodan specijalan alat i dosta vremena samo da bi se došlo do mesta gde su svećice, a to je već posao za profesionalca.
  • Zamena akumulatora. Kada se akumulator isprazni ponekad je dovoljno samo pokrenuti ga kablovima (koje uvek treba da imate u gepeku). Međutim, dešava se i da bateriji nema spasa, pa je neophodna instalacija nove. To najbolje radi mehaničar, koji će bezbedno ukloniti i na odgovarajući način odložiti stari akumulator, a potom instalirati nov.

Najčešći problemi sa automobilom

Problemi sa kočnicama ili neispravnim senzorima svrstavaju se u red najčešćih izazova sa kojima se vozači svakodnevno suočavaju. Neispravni električni i elektronski delovi su često označeni indikatorom upozorenja na instrument tabli.

Neke od najčešćih problema koje ćemo obraditi u nastavku teksta uglavnom viđamo u automobilima novijeg datuma (starija vozila imaju sopstvenu plejadu egzotičnih kvarova kojima se ovom prilikom nećemo baviti). U svakom slučaju, pogledajte koji su to uobičajenih problemi koje možete očekivati i potrudite se da ih otkrijete i intervenišete na vreme.

  1. Neispravan starter (anlaser)

Ako je vašem automobilu potrebno više vremena da se pokrene nego ranije ili ako čujete zvuk škljocanja pre nego što se motor stavi u pogon, možda starter (anlaser, elektropokretač) počinje da se kvari. To je uobičajen problem sistema za paljenje koji se lako rešava, ali zahteva neodložnu popravku (teško je predvideti kada će se tačno sasvim pokvariti, pa ne treba rizikovati). Starter se obično pravi tako da traje desetak godina, u zavisnosti od modela automobila i učestalosti upotrebe. Povremeno, međutim, starteri mogu da propadnu i znatno ranije zbog različitih faktora koji deluju na njegove osetljive delove.

Uzroci kvara: to je obično rezultat oštećenog električnog solenoida, pokvarenog motora ili neispravnog električnog sistema. Komponente startera (biksna, rotor, četkice, automat, bendiks) takođe mogu prestati da rade zbog habanja ili električnih oštećenja.

Simptomi: Zvuk škljocanja, škripanja ili zveckanje pri pokretanju motora.

Saveti za prevenciju: Nije uvek lako predvideti i proceniti kada će se starter pokvariti. Zato se preporučuje pregled stručnjaka na svakih 50.000 km kako bi se oštećene komponente zamenile pre nego što izazovu probleme.

Većinu akumulatora treba menjati u intervalima između tri i šest godina

  1. „Mrtav“ akumulator

Uzrok ovog čestog problema može biti kvar ili preterano „maltretiranje“ akumulatora - vruća leta ili kada slučajno ostavimo upaljeno svetlo na dan (ili pet). Iako popravka može biti jednostavna (dopunjavanje punjačem ili paljenje kablovima), većinu akumulatora treba menjati u intervalima između tri i šest godina.

Uzroci kvara: Predugo uključeni farovi ili druge komponente osvetljenja kada automobil ne radi, ekstremni vremenski uslovi (veoma toplo ili hladno vreme, velike razlike u dnevnoj i noćnoj temperaturi) i prirodno starenje usled promena elektrohemijskih karakteristika baterije.

Simptomi: Zatamnjenje farova, neispravan rad muzičkog ili klima uređaja, otežano pokretanje automobila ujutru.

Saveti za prevenciju i popravku: Ako je akumulator i dalje vitalan, potrebni su vam samo kablovi i akumulator iz drugog automobila. Ili investirajte u prenosivi auto starter (buster). Akumulator treba menjati na svakih tri do šest godina, u skladu s preporukama proizvođača ili pre nego što pređete 80.000 km.

  1. Kvar alternatora

Alternator je „najbolji prijatelj“ akumulatora koji ga puni dok je vozila u pokretu i omogućava električnim sistemima u vozilu da rade. Učestalost kvarova na alternatoru raste sa starošću vozila i oni dovode do prevremenog trošenja akumulatora i problema sa pokretanjem.

Uzroci kvara: Alternator ima tendenciju da se ošteti tokom vremena jer njegove četkice počnu da se troše.

Simptomi: Slično kao kod neispravnog akumulatora – poteškoće sa pokretanjem vozila i slabije performanse električnih instalacija tokom vožnje (npr. električni podizači stakala počinju da rade otežano). Znaci neispravnog alternatora uključuju neobičan zvuk zveckanja koji dolazi iz motora i česte probleme sa (inače ispravnim) akumulatorom.

Saveti za prevenciju: Pratite koliko dugo alternator radi i zamenite ga pre nego što sasvim dotraje. Ponekad mogu samo da se zamene četkice unutar alternatora, ali je bolje zameniti celu prokletinju pre nego što nas ostavi na putu.

Svećice imaju ograničen radni vek

  1. Istrošene svećice

Ovaj problem je neizbežan, budući da svećice imaju ograničen radni vek. U nekom trenutku svećice se toliko istrošiti da neće moći da obezbede varnicu potrebnu paljenje gorivne smeše.

Uzroci kvara: Habanje je glavni uzrok neispravnih svećica. Ređe se radi o delovima lošeg kvaliteta kod kojih dolazi do razlistavanja nikla (treba voditi računa o tome da kupujete od pouzdanih dobavljača kvalitetnih delova).

Efekti: Istrošene svećice uzrokuju manju efikasnost motora, njegov neravnomeran rad, lošiji odziv prilikom ubrzanja i povećanu potrošnju goriva (nezgodno u trenucima kada svi tražimo odgovor na pitanje kako uštedeti na gorivu).

Saveti za prevenciju: Kontrolu i eventualno podešavanje svećica treba raditi na svakih šest meseci ili ih menjati na svakih 15 do 30 hiljada kilometara.

  1. Probušene ili istrošene gume

Ovo je jedan od najčešćih problema sa automobilima sa kojima se suočavaju vozači. Nekad je sasvim jednostavan, dok u drugim situacijama može da prouzrokuje ozbiljne glavobolje.

Uzroci kvara: Probušena guma može biti posledica greške u proizvodnji, ali češće nastaje delovanjem spoljnih faktora (udarne rupe, prelazak preko oštrih predmeta). Do pada pritiska u gumama može doći i usled normalnog habanja i pojave korozije na ivicama felni.

Efekti: Guma sa manje vazduha umanjuje kvalitet vožnje, otežava ubrzavanje, povećava potrošnju goriva i remeti upravljivost.

Saveti za prevenciju: Pratite uputstva za održavanje guma proizvođača i redovno kontrolišite pritisak manometrom ili pomoću kompresora na benzinskoj stanici (nije zgoreg imati i kompresor za gume). Uverite se i da imate spremnu rezervnu gumu. Više o ovim problemima pročitajte u tekstu o sistemu za oslanjanje i pneumaticima).

Istrošene kočnice su jedan od najopasnijih problema s kojim ćete se suočiti

  1. Problematične kočnice

Istrošene kočnice (diskovi i pločice) su jedan od najopasnijih problema s kojim ćete se suočiti. Kao i svaki drugi pokretni deo automobila, komponente kočionog sistema se neprekidno troše, brzinom koja zavisi od uslova na putu i načina vožnje. Kada kočnice pokažu bilo kakve simptome, kao što su škripanje ili mekana pedala kočnice, mehaničar mora da ih pregleda što je pre moguće.

Uzroci kvara: Istrošene kočione pločice ili kočioni diskovi su najčešći problem sa sistemom kočenja. Oni su uzrokovani stalnim trenjem i fabričkim nedostacima, koji mogu ubrzati habanje.

Efekti: Škripa prilikom kočenja i odloženo zaustavljanje su najbolji pokazatelji da je vreme da svoju pažnju odmah usmerite na ovaj vitalni deo.

Saveti za prevenciju i popravku: Odvezite se do mehaničara, koji će pravilno proceniti problem. Nabavite nove kočione pločice ili zamenite kočione vodove ako je potrebno.

***

U sledećem izdanju bloga nastavićemo priču o najčešćim problemima sa ostalim sistemima u automobilu.

Uradi sam ili zovi majstora?

U kriznim vremenima svima je stalo da uštede novac. Kada je reč o problemima sa automobilom, postavlja se pitanje koje uobičajene probleme možemo da rešimo sami za „malo para“, a za koje je potrebno otvoriti novčanik za profesionalnog mehaničara? Postoji dosta popravki koje možete da uradite samostalno, i ako imate vrlo malo iskustva. Za duge je pak potrebno naprednije poznavanje automobilskih konstrukcija, kao i specijalizovan alat. Važno je samo da na kraju ne bude skuplja dara nego mera.

Popravke „uradi sam“:

  • Sijalice prednjih i zadnjih svetala generalno može lako da zameni svako sa nekoliko osnovnih alata u džepu. Ponekad se, doduše, treba naoružati strpljenjem, jer se obično radi o intervencijama na skučenom prostoru koji ograničava manevarske sposobnosti.
  • Premošćavanje istrošenog akumulatora može se lako izvesti bez posebne opreme, pomoću kablova (više o tome kako se na ispravan način povezuju elektrode akumulatora pročitajte u tekstu Šta uvek treba imati u automobilu).
  • Zamena bočnog ogledala može se lako obaviti pomoću odvijača i uz minimum utrošenog vremena.
  • Ako vam ne smeta da se malo zaprljate i imate malo više znanja, moći ćete da promenite filter za ulje i vazduh (nije loše podsetiti se zašto treba menjati ulje u motoru).

Profesionalne popravke:

  • Kočnice su toliko važne za pravilno funkcionisanje automobila da ne biste trebali da ih menjate sami osim ako stvarno ne znate šta radite. Greška sa kočnicama se ne prašta!
  • Zamena hladnjaka koji curi zahteva mnogo specijalnih alata i dobro razumevanje načina na koji se motor sastavlja i zato je to najbolje prepustiti profesionalcima.
  • Rad sa bilo kojim kompjuterizovanim delovima automobila po pravilu se prepušta profesionalcima koji imaju odgovarajuću obuku i alate.
  • Zamenu akumulatora najbolje je obaviti u servisu, osim ako nemate potrebne alate i bezbedan način da odložite stari akumulator.
  • Zamenom delova kojima se ne može bezbedno pristupiti, od svećica do brizgaljki goriva, treba da se bavi mehaničar.
Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!