U sadašnjem vremenu skoro sve se može kupiti na mreži. Vidimo da trgovci na malo neprestano prodaju svoje proizvode i usluge onlajn, od supermarketa i apoteka, preko velikih lanaca odeće i obuće, sve do prodavnica kućnih ljubimaca. Zahvaljujući napretku u načinu kupovine koji je doneo internet danas možemo kupiti sve što poželimo, pa zašto na taj način ne bismo kupovali i delove za automobile?
Kupovina auto-delova na mreži nije nov koncept, ali ponekad donosi više pitanja nego odgovora. Naime, automobili su skupa investicija koju mnogi ljudi preduzimaju jednom ili dva puta u životu, (neki, doduše, i znatno češće) i zato se redovno održavanje vozila nalazi među obaveznim stavkama kućnog budžeta. Jer, ako imate automobil, pre ili kasnije ćete morati da zamenite dotrajali deo, naročito ako je automobil više godina u eksploataciji. I dok mnogi vlasnici automobila i dalje preferiraju klasične prodavnice, kupovina auto-delova putem interneta postaje sve popularnija, iz brojnih razloga na koje ćemo se kasnije osvrnuti.
Koje su prednosti kupovine u fizičkoj prodavnici, a koje u onoj čija je adresa na internetu?
Kupovina u prodavnici
Jedna od glavnih prednosti kupovine auto-delova u klasičnoj prodavnici je ušteda vremena, naročito ako se suočavate sa neočekivanim kvarom. Pod pretpostavkom da lokalna prodavnica delova ima traženi artikal na zalihama, potrebno je samo da uđete u radnju i uzmete ga sa police. Ne morate da čekate da se onlajn porudžbina obradi i možete praktično istoga dana krenuti sa popravkom.
U tradicionalnoj prodavnici auto-delova možete da pregledate deo, pročitate šta je na kutiji i fizički uporedite stari deo sa novim. Još jedna prednost lične kupovine to što možete razgovarati licem u lice sa iskusnim prodavcem koji poznaje delove. Ako imate pitanja, prodavnica će imati priručnike, uputstva i računar koje mogu pregledati kako bi pronašli odgovarajući deo. Ako i nemaju deo koji vam je potreban, mogu ga naručiti. Savremene veb-prodavnice uočavaju značaj ovog ličnog kontakta i uvode mogućnost konsultacija sa „živim“ stručnjacima sa druge strane „žice“.
Poverenje i transparentnost je nešto što se tradicionalno vezuje za klasične prodavnice i odnos „licem u lice“. U nekim slučajevima, možda čak poznajete radnike ili poslovođu za šalterom po imenu. Ovakvu vrstu poverenja između prodavca i redovnih kupaca znatno je teže je steći i održati na mreži.
Ako treba da vratite deo, zatražite zamenu ili povraćaj novca, to je u klasičnoj prodavnici nešto lakše i brže obaviti. Vraćanje neispravnog/oštećenog/pogrešnog dela u prodavnicu na mreži je nešto komplikovanije i iziskuje više vremena. Ugledne onlajn prodavnice će ponuditi garanciju za svaku kupovinu, kao i mogućnost zamene proizvoda, odnosno odustajanja od ugovora, prema pravilima kupovine na daljinu. Takođe, većina onlajn prodavnica ima funkciju koja obaveštava kupca da li deo odgovara njegovom automobilu, ili pak nudi mogućnost sortiranja delova po modelu automobila, tako da kupac vidi samo delove koji odgovaraju njegovom vozilu (na primer, možete pogledati video uputstvo o tome kako odabrati svoje vozilo na portalu prodajadelova.rs).
Kupovina delova u klasičnoj prodavnici: za i protiv
Prednosti | Mane |
👍 Poznavanje i poverenje | 👎 Veća cena |
👍 Brža nabavka delova | 👎 Nema recenzija kupaca |
👍 Mogućnost fizičke provere delova | 👎 Manje opcija za izbor delova |
Zašto kupovati auto-delove na mreži?
Iako su auto-delovi dostupni u fizičkom obliku na brojnim lokacijama, sve više kupaca traži mogućnost da ove proizvode pretražuje, analizira i poručuje putem veb lokacije koje omogućavaju kupovinu na daljinu. Naime, kupovina rezervnih delova za automobile na mreži ne samo da štedi vreme, već često donosi i značajne materijalne uštede.
Što se tiče cene, onlajn prodavnice su često jeftinije od tradicionalnih prodavnica, uglavnom zbog nižih režijskih troškova i modernizovanih kanala distribucije. Sa mnoštvom prodavnica auto-delova na mreži koje nude veliku raznolikost delova kupac dobija više opcija i niže cene. Dok lokalna prodavnica delova može imati samo jedan ili dva različita brenda ili ograničenu raspoloživost određenih delova zbog skladišnog prostora ili ugovora sa proizvođačima delova, na mreži se može pronaći bukvalno svaka opcija. U nekim situacijama kupovina auto-delova preko interneta može biti jedina opcija. Ako živite daleko od prodavnice auto-delova, onlajn prodavci delova mogu biti praktičnija i jeftinija opcija. Možda ćete malo sačekati na dostavu, ali barem nećete morati da napuštate udobnost sopstvenog doma.
Kupovina delova onlajn može biti složena, posebno ako ne znate šta da tražite ili vam stručno lice za savet nije dostupno. Kupovinom pogrešnog ili nekvalitetnog dela mogu se uzrokovati ozbiljna oštećenja vozila i zato pri kupovini uvek treba potražiti one veb-prodavnice koje nude stručnu pomoć. Evo i još nekoliko saveta za bezbednu kupovinu auto-delova na mreži.
- Dobro se informišite
Trebalo bi da budete dobro informisani kako o rezervnim delovima koje nabavljate, tako i o sajtovima koji ih prodaju na mreži. Naime, većina rezervnih delova za automobile je skupa i svaka nepažnja ili kupovina „na slepo“ može uzrokovati veće izdatke od planiranih. Uz informacije o samim delovima, koje se mogu dobiti od proizvođača, poželjno je porediti različite ponude auto-delova, vodeći računa o karakteristikama kao što su cena, kvalitet, brend i garancija (prednost ćete svakako dati onlajn prodavcima koji nudi adekvatnu garanciju proizvođača).
- Pažljivo pregledajte sve specifikacije delova
Trebalo bi da temeljno proučite specifikacije vašeg automobila i proverite da li se one poklapaju sa proizvodom koji naručujete na mreži. Uvek proverite uputstvo za upotrebu automobila, a možete se konsultovati sa lokalnim automehaničarima pre nego što napravite konačnu porudžbinu. Najjednostavniji način da pronađete prave rezervne delove za svoje vozilo je da znate njegovu marku, model, godinu i seriju proizvodnje. Većina sistema za pretragu kataloga rezervnih delova traži ove informacije, tako da ako ih imate pri ruci, možete uštedeti mnogo vremena. Posebno je korisno znati ID oznaku vozila, odnosno broj šasije (identifikaciona oznaka vozila, tzv. VIN broj). Ovaj broj se sastoji od 17 znakova sastavljenih od slova i brojeva i ima istu ulogu kao matični broj za čoveka. Kod automobila novijeg datuma češće dolazi do različitih modifikacija tokom životnog ciklusa određenog modela, pa je VIN u ovom slučaju apsolutno neophodan pri izboru delova.
- Kupujte samo na bezbednim lokacijama
Verovatno ćete pronaći mnoga mesta za onlajn kupovinu automobilskih delova – najteže je, međutim, znati kome možete verovati. Zato kupujte od prodavaca koji nude bezbednu naplatu i unapred znaju svoju politiku zamene proizvoda. Drugi način da se osigura bezbednost je kupovina sa sajtova koji jasno prikazuju kontakt informacije, nude pomoć stručnjaka i transparentno komuniciraju uslove poslovanja, kao što su garancija, originalnost delova, reklamacije i drugo. To predstavlja simbol poverenja i garant sigurne kupovine.
- Način isporuke
Ako ste u velikoj žurbi da zamenite neispravan deo, potražite veb prodavnice koje nude različite modalitete isporuke, na primer isporuku na kućnu adresu ili unapred definisane lokacije. Posebnu prednost donosi mogućnost praćenja pošiljke, jer to omogućuje efikasno planiranje vremena za preuzimanje delova i organizaciju njihove zamene i ugradnje.
Tokom pretrage onlajn prodavnica poželjno je usmeriti se na prodavnice koje imaju neku vrstu promocije. Kao i drugi trgovci na malo, onlajn prodavci auto-delova takođe imaju rasprodaje, specijalne ponude ili akcije. Ove promocije se obično mogu naći na početnoj stranici veb-stranice ili biltena (njuzletera), preko kojih se distribuiraju različiti promotivni kodovi. Ne treba posebno naglašavati da prednost treba dati veb-prodavnicama sa dobrom reputacijom, bogatom korisničkom podrškom i uslugama koje nisu fokusirane isključivo na prodaju, već i na zadovoljstvo korisnika (bogat katalog, jednostavna pretraga, personalizovana usluga i drugo).
* * *
Kupovina delova na mreži ne bi trebalo da bude teška, a ako sledite ove savete, biće i sasvim jednostavna. Slobodno se zavalite, opustite i uživajte u kupovini iz fotelje.
Vrste auto-delova u odnosu na proizvođača
Možda niste znali da, kada su u pitanju auto-delovi, postoji više od jednog izbora. Najpopularnije varijante delova su originalni, OEM, „aftermarket“ i polovni. Korisno je ako razumete osnovnu razliku između njih dok istražujete.
Originalni – ili OE (Originalna oprema) – je tačan deo koji je instaliran na vaše vozilo kada je prvi put proizvedeno.
OEM je skraćenica od Original Equipment Manufacturer. Ova oznaka znači da je delove napravila kompanija koja je prvobitno napravila delove za proizvođača automobila. To je isti deo koji ste dobili sa vašim automobilom, ali ne nosi logo proizvođača. OEM delovi su veoma pouzdani i obično koštaju manje od originalnih delova.
Aftermarket (sekundarno tržište automobilske industrije) je deo koji je napravljen tako da može da se ugradi i pravilno funkcioniše u vašem automobilu, ali ga je napravila druga kompanija. Na ovom tržištu se mogu pronaći proizvodi više različitih proizvođača, sa različitim kvalitetom, pouzdanošću i u svim cenovnim kategorijama, za praktično sve tipove automobila.
Polovni delovi automobila obično dolaze sa otpadnog vozila ili onog koje je uništeno. Iako često omogućuju najveću uštedu, polovni delovi nose i veći rizik po kvalitet.