Električne i elektronske instalacije u automobilu

Akumulator i osigurači

Automobilska elektronika uključuje sve, od prednjeg svetla i LED kočionog svetla do kontrole sedišta u automobilu. Gotovo svaki modul u vašem automobilu je visokotehnološki elektronski uređaj. S druge strane, električni sistemi, sa svoje tri glavne komponente (akumulatorom, alternatorom i anlaserom) odgovorni su za pokretanje motora i održavanje stabilnog napajanja elektronskih uređaja.

Elektronika u automobilima nekada je služila isključivo za upravljanje radom motora, dok najnoviji trendovi i opšti napredak elektronske industrije usmeravaju razvoj automobilske elektronike u gotovo svim segmentima konstrukcije vozila.

Uloga elektronike u automobilima

Korišćenjem elektronskih sistema proizvođači su uspeli da poboljšaju performanse vozila, efikasnost potrošnje goriva i udobnost i bezbednost tokom vožnje. Sve više mehanizama se transformiše iz mehaničkih sistema u elektronske – moderan automobil opremljen je stotinama elektronskih sistema koji su grupisani u više podsistema.

Elektronski podsistemi u automobilu kontrolišu paljenje motora, ubrizgavanje goriva, upravljanje, sistem stabilnosti vozila (ESP), ABS, sistem za regulaciju pogona (ASR), podešavanje sedišta, rad klima uređaja, navigacioni sistem, vazdušne jastuke i sigurnosne pojaseve, elektronske zaštite, muzički sistem, svetla, različite senzore itd. Najvažniji elektronski deo u automobilu je upravljačka jedinica motora koja ima 32-bitni mikrokontroler koji obično kontroliše proces ubrizgavanja goriva, emisiju izduvnih gasova, rad turbo punjača, sistem naizmenične struje itd.

Korist od elektronskih uređaja u automobilu je višestruka:

  • Unapređenje aktivne i pasivne bezbednosti vozila
  • Redukcija potrošnje goriva, maziva i drugih tečnosti
  • Lakše upravljanje vozilom
  • Poboljšanje komfora vozača i putnika
  • Unapređenje ekoloških karakteristika
  • Smanjenje troškova proizvodnje

Sledeća lista predstavlja opšti popis komponenti koje se mogu naći u vozilu u zavisnosti od toga koliko je njegov električni sistem složen:

Glavne komponente: akumulator, alternator, starter (anlaser)

Akumulator je glavna komponenta električnog sistema

Dodatne komponente: sistem paljenja, kablovi, osigurači, releji/prekidači, elektronska kontrolna jedinica, upravljačka jedinica motora, elektronsko ubrizgavanje goriva/kućište leptira za gas, senzori/odašiljači/pokretači/moduli, računarski čipovi, sistemi osvetljenja, klima uređaj, audio -vizuelna oprema/pribor i električna elektronika kao što su električni podizači stakala, brave, elektronski ključevi, različiti senzori, provodnici i druge komponente.

Rešavanje uobičajenih električnih problema u automobilima

Uobičajeni električni problemi u automobilima mogu biti različiti. Iako svi gotovo uvek prvo pomisle na akumulator – i istina je da je akumulator najčešće krivac – električni sistem uključuje mnogo više potencijalnih problema. Drugim rečima, u modernim automobilima sa veoma složenim elektronskim sistemima mnogo toga može da krene naopako.

Uzroci problema sa električnim komponentama u automobilu su brojni. Vozilo možda ima loše električne veze ili pregoreli osigurač može da izazove probleme. Ponekad se dešava da jedan deo sistema konstantno crpi struju („električni parazit“), čak i kada je motor ugašen, i time polako ali sigurno prazni akumulator. Verovatno najčešći uzrok problema sa strujom u automobilima je kvar akumulatora. Većina akumulatora automobila ima radni vek od oko pet godina, ali on može znatno varirati u zavisnosti od uslova eksploatacije (npr. hladno vreme može drastično skratiti vek trajanja baterije).

Utvrđivanje uzroka problema sa električnim sistemom

Postoje mnogi znakovi koju mogu ukazati na to da sa električnim sistemom u vašem automobilu nije sve kako treba. Doduše, oni mogu biti uzrokovani i drugim faktorima, ali ako pronađete više simptoma iz ove grupe, to je obično prilično čvrst pokazatelj da vaš četvorotočkaš ima problema sa električnom energijom.

Utvrđivanje problema u električnom sistemu

  • Pregoreli osigurači: ako stalno morate da menjate pregorele osigurače, to znači da nešto u električnom sistemu šalje previše struje kroz te osigurače, što iziskuje detaljniju proveru.
  • Slaba svetla: ako primetite da su neka svetla na vašem automobilu prigušena tokom vožnje, to može ukazivati na problem sa električnim sistemom, obično u vezi sa alternatorom. Ignorisanje tog problema vas može ostaviti na cedilu i zato ga ne smete zanemariti.
  • Motor se teško pokreće: za pokretanje motora neophodna je električna energija koja teče do svećica, koje stvaraju varnicu za paljenje gorivne smeše. Ako struja nije dovoljno jaka, motor će se mučiti tokom pokretanja ili se neće ni pokrenuti.
  • Miris istopljene plastike: nikada nemojte zanemariti ovaj znak, jer on može ukazivati na to da se strujni kablovi toliko zagrevaju da tope izolaciju. To bi moglo dovesti do požara u automobilu, ponekad i u toku vožnje.
  • Neravnomeran rad motora: ako svećice ne dobijaju dovoljno napona, gorivo neće potpuno sagoreti u cilindrima. Ponekad problem može biti samo sa jednom ili dve svećice, ali i to će dovesti do grubog rada motora.
  • Svetla/sirena/radio ne rade: ovi problemi mogu biti uzrokovani jednostavnim kvarom kao što je pregoreli osigurač. Međutim, ako je više električnih sistema u kvaru, to možda znači da je potrebno remontovati ili zameniti alternator ili neku drugu komponentu.

Dijagnostika uobičajenih problema sa elektrikom

Za osnovnu dijagnostiku kvarova na električnom sistemu nije uvek neophodan alat za rad na električnim sistemima. Ponekad je dovoljno samo zaviriti ispod haube.

Akumulator

Za početak, otvorite haubu i pregledajte akumulator. Ako na spojevima ima belih mrvica ili drugih ostataka, temeljno ih očistite žičanom četkom (korozija može dovesti do prekida u kontaktu između polova baterije i elektroda). Takođe treba proveriti da li su kablovi akumulatora previše labavo stegnuti. U najvažnije simptome kvara akumulatora ubraja se zvuk kliktanja pri pokušaju pokretanja motora. To obično znači da akumulator nema dovoljno snage da aktivira anlaser. Razlozi mogu ležati u nepotpunom punjenju iz alternatora (treba pregledati akumulator i alternator u servisu), prevelikim zahtevima za strujom od strane anlasera (ovo je posebno štetno po akumulator, pa je svakako potrebno zameniti dotrajali anlaser) ili neispravnom solenoidu startera ili releju. Takođe, ako motor vergla kada okrenete ključ, ali neće da se pokrene, problem je najverovatnije u akumulatoru.

Alternator

Dok je hauba podignuta, pregledajte kaiš alternatora. Ako je labav, ili vidite znakove pucanja ili habanja, odmah ga zamenite. Sa lošim kaišem će i najbolji alternatori raditi loše. Inače, neispravan rad alternatora obično je praćen uključivanjem crvenog indikatora neispravnosti sa simbolom baterije na kontrolnoj tabli vozila, što nas upozorava da vozilo crpi električnu energiju iz akumulatora, koji se više ne puni. Drugi razlog za loš rad alternatora uključuje kvar ležajeva pomoću kojih se alternator rotira (ovo je obično praćeno karakterističnim zvukom). Ako tokom vožnje uočite električne probleme, kao što su slabljenje svetla farova, prestanak rada audio sistema ili otežano podizanje/spuštanje stakla pomoću podizača prozorskog stakla, to je obično znak da alternator ne funkcioniše kako treba.

Alternator kao osnovni deo električnog sistema

Starter (anlaser)

Problemi sa pokretanjem motora mogu biti izazvani i nepravilnim radom anlasera (startera, elektropokretača). Zadatak anlasera je da radilici motora obezbedi odgovarajuću brzinu okretanja, pri kojoj će motor s unutrašnjim sagorevanjem moći samostalno da radi. Starter iz akumulatora preuzima veliku količinu električne energije (200 – 600 A) u vrlo kratkom intervalu, pa je za njegov rad potreban ispravan akumulator. Istovremeno, nepravilan rad anlasera može dovesti do delimičnog pražnjenja, pa čak i do oštećenja akumulatora. Kada pokrenuti starter ne okreće radilicu, obično se radi o oštećenju mehanizma anlasera. Mala brzina okretanja anlasera ukazuje na problem sa akumulatorom, kablovima ili njihovim spojevima.

Još jedan lako uočljiv uzrok problema sa strujom u automobilu su svećice i njihovi kablovi. Proverite da li su žice čvrsto postavljene na oba kraja i uverite se da su svećice do kraja zategnute.

***

Sve u svemu, čak ni najmanju grešku u električnom sistemu za pokretanje vozila ne bi trebalo zanemariti, jer posledica može biti potpuna nemogućnost pokretanja motora. Takođe, treba imati na umu da se „sitni“ problemi s ovim komponentama električnog sistema vozila u periodu od proleća do leta mogu znatno pogoršati sa dolaskom hladnijeg vremena.

Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!