Automobilski trendovi u 2024.

Automobilska industrija prolazi kroz brzu transformaciju

Razvoj ovih novih tehnologija u kombinaciji sa makroekonomskim i globalnim političkim okruženjem ubrzao je tempo promena u mnogim industrijama – uključujući i automobilsku. Novi trendovi ne samo da će uticati na vrstu vozila koja će se proizvoditi, već i na način na koji će se iznositi na tržište i koristiti. Kako stručnjaci iz ove oblasti razmišljaju o predstojećim promenama u ovom sektoru?

Automobilska industrija izlazi iz jednog od najizazovnijih perioda u svojoj istoriji. Posle razornih efekata pandemije, a potom i rastućih izazova na geopolitičkom planu koji takođe prekrajaju uspostavljene standarde u nabavci i transportu robe, automobilski sektor polako staje na noge. Svi veliki igrači pripremaju se za sve izazovnije uslove poslovanja, prvenstveno izazvane nedostatkom čipova, globalnim ekonomskim usporavanjem, šokovima cena, itd.

Quo vadis, auto-industrijo?

Automobilska industrija prolazi kroz brzu transformaciju, a promene u narednim godinama verovatno će biti brojne i značajne. Kako se industrija kreće ka održivoj i „zelenoj“ budućnosti, način na koji koristimo automobile i komuniciramo sa njima će se verovatno dramatično promeniti uporedo. Ovaj trend najbolje oslikava stalan porast potražnje za električnim vozilima, koji se u nekim delovima (razvijenog) sveta približava respektabilnoj cifri do 15 i više odsto udela na tržištu novih automobila. Zatim, beleži se dalji napredak u razvoju tehnologije upravljanja i uvođenju autonomnih (samovozećih) vozila, zatim povezivanja kroz internet stvari (Internet of Things) u automobilima, uvođenjem vozila na vodonik i tako dalje.

Postoje neki automobilski trendovi koji će puniti naslovne strane, kao što su komercijalizacija autonomnih vozila koja je, po svemu sudeći, u nezadrživom naletu, potom još ubedljiviji rast električnih vozila i nestašice čipova, kao i problemi u lancu snabdevanja, što neminovno dovodi do veoma visoke cene kako novih, tako i polovnih vozila. Među ovim pričama postoje i brojni drugi trendovi koji će oblikovati industriju u nadolazećim godinama, a odnose se na preovlađujući razvoj, promene i obrasce u automobilskom sektoru koji značajno utiču na dizajn, proizvodnju, marketing i upotrebu vozila.

Kako bi mogli da izgledaju trendovi u automobilskoj industriji koji će oblikovati predstojeću godinu?

Uspon električnih vozila

Nova globalna studija potrošača u automobilskoj industriji kompanije Deloitte pruža važne uvide koji mogu pomoći kompanijama da daju prioritete i bolje pozicioniraju svoje poslovne strategije i investicije u godini koja dolazi. U ovogodišnjoj studiji pojavila su se četiri ključna trenda koja se mogu podvesti pod jedan sažet zaključak. Globalni prelazak na električna vozila dešava se izrazito neujednačenim tempom u zavisnosti od pojedinačnog tržišta. Interesovanje za hibridne automobile takođe nastavlja da nadmašuje čisto električna vozila u većini zemalja osim Kine. Uprkos porukama o potrebi za rešavanjem klimatskih promena, prelazak na električna vozila prvenstveno se zasniva na percepciji potrošača da će znatno smanjiti troškove održavanja električnih u odnosu na klasična vozila.

Globalni prelazak na električna vozila dešava se izrazito neujednačenim tempom

Znatan prodor autonomnih vozila

Proizvođači automobila i tehnološki giganti poput Gugla i Tesle ugrađuju sve više digitalnih tehnologija u svoje automobile. Ovo je otvorilo sasvim nove mogućnosti za razvoj automobilskog softvera i digitalnih sistema za napajanje i kontrolu inovativnih električnih vozila, što je dovelo do dalje „digitalizacije“ četvorotočkaša.

Samovozeća vozila postaju sve češća i biće ih još više tokom 2024. godine. Uprkos početnoj skepsi, brojna istraživanja pokazuju da su autonomni automobili bezbedniji, da smanjuju vreme zastoja i troše čak 10% manje goriva. Pored toga, nekoliko kompanija koje se bave transportom testiralo je tehnologiju autonomne vožnje, i to će, sve je prilika, uskoro postati uobičajena praksa, sa flotom autonomnih kamiona koje ćemo viđati na putevima uporedo sa tradicionalnim vozilima.

Inovacije u povezivanju

Svedoci smo ogromnog napretka u bežičnom povezivanju, koje omogućava vozilima da komuniciraju sa svojim spoljnim okruženjem, drugim vozilima i uređajima u njima. Na ovaj način povezani automobili mogu da koriste sve funkcije interneta stvari (Internet of Things, IoT) koje nude bezbedno, udobno i praktično multimedijalno iskustvo sa funkcijama na zahtev koje omogućavaju korisnicima da pretražuju mrežu dok su u vozilu ili, recimo, planiraju putovanje dok su u vozilu. Oni pružaju različite funkcije kao što su daljinska dijagnostika, izveštaji o tehničkom stanju vozila, prilagođena navigaciona uputstva i upozorenja o pretećim kvarovima koja omogućuje blagovremeno rešavanje potencijalnih problema.

Ova tehnologija potpuno transformiše iskustvo vožnje i predstavlja potpuno nove mogućnosti za proizvođače automobila da iskoriste prikupljene podatke i dalje prodube saradnju sa tehnološkim i telekomunikacionim kompanijama. Takođe, ona uvodi i potencijalne nove izazove za industriju, posebno oko načina na koji se tehnologija licencira i koristi.

Usluge za vozila zasnovane na pretplati

Ideja o korišćenju vozila na bazi pretplate, gde se kupci mogu pretplatiti na uslugu umesto da direktno kupe automobil, nije nova, ali bi u skorijoj budućnosti mogla da ima važne implikacije na automobilsko tržište. Analiza koju je sprovela konsultantska kompanija McKinsey pokazuje da bi prihod od automobilske industrije mogao znatno da se poveća i diversifikuje kroz usvajanje usluga „mobilnosti na zahtev“. Veruje se da bi to moglo da generiše do 1,5 milijarde dolara (30 odsto više od predviđenog iznosa) u vidu dodatnih prihoda do 2030. godine, jer se sklonosti potrošača u vezi sa korišćenjem vozila dinamično menjaju.

Iako se očekuje da će prodaja tradicionalnih automobila dugoročno rasti, podstaknuta pojavom električnih vozila, ne bi moglo da bude iznenađenje ako se 2024. godine intenziviraju razgovori o budućnosti transporta i potencijalnoj ulozi ličnog prevoza kao – usluge.

Digitalni saloni i kupovina „iz fotelje“

Pored kupovine auto-delova online, proizvođači automobila potrošačima sve više nude mogućnost kupovine vozila putem interneta, bez posete prodajnim salonima. Pomoću računara ili pametnog telefona kupci mogu da izaberu željene funkcije, definišu detalje finansiranje, pa čak i da obave virtuelne šetnje i probne vožnje. Očekuje se da će 2024. godine više dilera ponuditi online prodaju, pregled vozila i dostavu na kućnu adresu.

Mnogi proizvođači vozila (Ford, VW, GM, BMW, Toyota itd.) sve više gledaju na Teslin model prodaje direktno potrošačima kao na budućnost maloprodaje automobila. To je još jedna posledica globalne digitalizacije i trend koji će se oblikovati način na koji se vozila kupuju: ponuda virtuelnih razgledanja i usluga onlajn prodaje, uz probne vožnje i dostavu vozila na adresi kupca postaće standardni deo ponude dilerskih kuća.

Saradnja sa tehnološkim kompanijama

Proizvođači automobila i tehnološke kompanije formiraju partnerstva zbog rastućih zahteva električnih, povezanih i autonomnih vozila, kojima je za bezbedno funkcionisanje neophodan specijalizovan softver i napredna tehnologija (uz već postojeće mobilne aplikacije koje se koriste nezavisno od vozila). Da bi izbegli velika ulaganja u svoje tehnološke divizije, proizvođači automobila se udružuju sa tehnološkim kompanijama kako bi dizajnirali i proizveli nove operativne sisteme neophodne za sledeću generaciju tehnološki naprednih vozila.

Moderni automobili već imaju milione linija programskog koda koji unapređuju bezbednost, olakšavaju vožnju i održavanje vozila, navigaciju, zabavu... Sa sve više samovozećih vozila koje se očekuju na našim putevima u narednih nekoliko godina, automobil je u suštini postao računar na točkovima. Proizvođači automobila su to prepoznali i počinju da se takmiče sa tradicionalnim tehnološkim kompanijama u zapošljavanju softverskih inženjera. Drugim rečima, proizvođači automobila polako postaju i softverske kompanije.

Samovozeća vozila postaju sve češća i biće ih još više tokom 2024. godine

Očekivanja potrošača

Mehaničari i radionice će morati da razmotre nove strategije pristupa servisiranju i održavanju kada su u pitanju električna vozila. Naime, električna vozila zahtevaju manje održavanja jer akumulator i motor imaju mnogo manje pokretnih delova od konvencionalnih vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Manje je tečnosti (za gorivo i podmazivanje tih pokretnih delova) i manje je trošenje kočnica zbog tehnologija regenerativnog kočenja.

Dakle, vozači električnih vozila bi trebalo da očekuju da će trošiti manje vremena i novca na servise i na redovno održavanje i osnovne popravke. To je odlična vest za vozače, ali ne tako dobra za mehaničare i dobavljače rezervnih delova. Pored potencijalnog pada prometa, dodatni pritisak stvoriće potreba za ponovnim obučavanjem tehničara za održavanje električnih vozila i razvojem robusnih lanaca snabdevanja za rezervne delove.

Fizički pregleda vozila takođe će morati da prepusti mesto digitalnim tehnologijama. Veštačka inteligencija u kombinaciji sa naprednim senzorima danas omogućava jednostavno sprovođenje pregleda vozila (pri proceni štete, kupovine novog automobila, vraćanja rent-a-car vozila), i to objektivno, brzo i jeftino.

* * *

U narednih nekoliko godina automobilska industrija će se promeniti više nego što se promenila tokom poslednjih 100 godina. Električna vozila, samovozeće tehnologije i nove softverske automobilske kompanije uvode seizmičke promene, koje su praćene i važnim dešavanjima ispod površine kao što su promene u načinu prodaje i testiranja, nova paradigma održavanja i popravke električnih vozila, eksponencijalni napredak pametnog softvera i veštačke inteligencije.

Držite se za sedište, biće ovo divlja vožnja!

Ostavite Vaš komentar

Potrebna Vam je pomoć, preporuka ili savet?

/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultujte se i poručite telefonom

Zatražite personalizovanu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam vrlo rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto delova pomoći će vam da rešite sve dileme.
Pozovite nas svakog radnog dana
od 8 do 18h, i subotom od 8 do 16h.
Svi auto delovi na jednom mestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni delovi za vaš automobil. Savremena online prodavnica auto delova, alata i opreme nudi najširi dijapazon delova i cena kroz efikasnu pretragu najboljih rezervnih delova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mestu!